Zodra retailers korting bij elkaar gaan geven genereren ze traffic van nieuwe klanten. Dat was de filosofie. Karwei als initiatiefnemer vroeg ons om hiervoor een concept te ontwikkelen en de hele begeleiding op ons te nemen. Omdat het meer moest zijn dan een platte kortings-actie kozen we voor een leuk en beproefd mechanisme; kraskaarten. Bij iedere aankoop kregen consumenten gratis een kraskaart.
Consumenten konden een vakje naar keuze open krassen en bij een van de deelnemende retailers gebruik maken van het aanbod (tot 50% korting). Dat was altijd een andere retailer dan die waar de kraskaart werd uitgegeven. Bovendien maakte iedere deelnemer kans op extra prijzen waaronder een auto als ze zich registreerden op de actiesite. Daarmee verrijkte we de databases van de deelnemende retailers met nieuwe prospects.
Omdat krassen suggereert dat je ergens kans op maakt, wat in de praktijk vaak niet zo is, wilden wat dat aspect nadrukkelijk tacklen. Het actiethema werd daarom: Altijd prijs.
Er werden diverse partijen benaderd om aan deze actie mee te doen en DA, Karwei, BP en Free Record Shop waren de eerste deelnemers. Daarmee werd een landelijke dekking van ruim 1.000 outlets gerealiseerd. Wij ontwikkelden de strategie, naam, logo, kraskaarten, advertenties, website, radiocommercial en POS-materiaal.
In de actiemaand zijn 10-duizenden kraskaarten ingeleverd, de deelnemende retailers realiseerden omzetplussen en het website bezoek lag in slechts enkele weken boven de kwart miljoen, waarvan bijna 200.000 consumenten zich ook met NAW registreerden en de verschillende opt-in’s aanklikten.