Van Doorne is het grootste, onafhankelijke, Nederlandse advocatenkantoor, actief op veel gebieden en met name ook internationale advocatenkantoren vertegenwoordigend. Voor het Ministerie van Financiën treedt Van Doorne op als Rijksadvocaat en Van Doorne levert de deken van Amsterdam.
We werkten sinds jaar en dag met veel plezier voor Houthoff Buruma, een van de grotere kantoren aan de Zuidas. Door de steeds intensievere digitalisering van de werkzaamheden werd Houthoff zo langzamerhand een zelfverzorger.
Toen ging in 2012 een ander groot kantoor (links van de Zuidas) Van Doorne, een aantal bureaus bezoeken om te kijken waar ze een flinke uitdaging zouden gaan neerleggen. Dat werden wij dus. Onze eerste opdracht was om een nieuwe positionering te ontwikkelen en te kijken naar hun huidige huisstijl. We moesten een communicatie strategie ontwikkelen en deze vertalen naar websites, brochures, pitch documenten en corporate communicatie.
Daarnaast zijn we bezig met een nieuwe arbeidsmarktcommunicatie campagne, wat voor deze branche van groot belang is. Het lastige daarbij is dat alle advocatenkantoren erg veel op elkaar lijken en dat Van Doorne niet top of mind is. We zochten dus naar onderscheidend vermogen.
Op basis van een insight bedachten het volgende: Het advocatenvak leer je niet in de college-banken, maar in de praktijk. Kies dus niet alleen voor de reputatie van een kantoor, kies vooral de beste mentor. Bij Van Doorne nemen de partners je serieus. Deze mentoren is er veel aan gelegen om je de kneepjes van het vak te leren.
Dat is een belofte die door niet één kantoor zo expliciet gemaakt wordt. En dit is bovendien een buitengewoon aantrekkelijke belofte voor studenten. Het bewijs dat de partners daadwerkelijk aandacht geven wordt geleverd door de studenten uit te nodigen voor een diner met de partners. Dit onder het motto: Doe de meesterproef.
Tijdens de meesterproef ‘proeven’ mentoren (meester) en studenten elkaar. Maar niet iedereen mag zomaar aanschuiven. Door de studenten een aantal vragen te laten beantwoorden die vooral op mentaliteit sturen vindt er (naast de cijferlijst en cv) een bijzondere voorselectie plaats. Zo positioneert Van Doorne zich als een kantoor dat kwaliteit én mentaliteit belangrijk vindt en vergroot ze haar aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt.