Salesforce.com is een buitengewoon succesvol Amerikaans bedrijf, aanbieder van bedrijfssoftware voor relatiebeheer. Alle diensten worden online aangeboden volgens het ‘Software-as-a-Service’ principe. Met de cloud computing toepassingen van salesforce.com kunnen bedrijven op een nieuwe, moderne manier communiceren en samenwerken met hun klanten, partners en medewerkers.
Doordat de huidige ICT infrastructuur doorgaans is ingericht met SAP, Oracle (Siebel) en/of Microsoft, zal in eerste instantie bij deze aanbieders geïnformeerd worden naar de mogelijkheden op het gebied van de Cloud. Een relatief nieuwe en onbekende aanbieder als salesforce.com zal minder snel worden overwogen. Aan ons de taak om salesforce.com tussen de ogen en oren bij de doelgroep te krijgen.
Uit analyse van de internationale communicatie blijkt dat deze erg Amerikaans is. Het gebruik van toepassingen wordt wel gedemonstreerd, het is weinig onderhoudend en hard selling. Maar hoe het is om met deze diensten te werken blijft onbeantwoord, de rol van de gebruiker blijft onderbelicht. Wat de toegevoegde waarde is wordt niet concreet ingevuld.
Omdat salesforce.com in Nederland nog relatief onbekend is weet de doelgroep niet met welke diensten zij hun resultaten kunnen verbeteren. Daarom waren wij van mening dat het van belang is om eerst de propositie duidelijk neer te zetten. Het nieuwe campagnethema werd daarom: Join the cloud.
In veel branches is de consument aan de macht gekomen, daarbij geholpen door sociale media. Ondernemingen kunnen dus alleen maar succesvol worden als ze hún klanten centraal stellen. Daarvoor reikt salesforce.com de middelen aan. Dat wilden we duidelijk maken op een manier die de doelgroep aan het denken zet. Daarom werd het campagnethema ingevuld met een subheading; de expertise, uw klanten, uw prospects e.d. zitten al in de Cloud, waarmee we de doelgroep prikkelen om vooral niet achter te blijven.
Deze awareness campagne is uitgerold in dagbladen, magazines, radio en online en leverde een forse stijging in bekendheid en traffic op. Daarnaast waren er specifieke uitingen die de doelgroep aanspoorden om te komen naar het Salesforce Customer Company Tour event in het WTC te Rotterdam. Er hebben zich maar liefst 1.800 mensen daarvoor aangemeld. Ook intern werd de nieuwe campagne gecommuniceerd.