In mei 2008 meldde Cees Min zich bij ons namens C2Results, een adviesbureau dat gespecialiseerd is in veranderingsmanagement. Zijn vraag was of we konden nadenken over een nieuwe corporate identity. Voordat je daar aan begint moet je eerst weten waar de onderneming voor staat en gaat staan, wat de ambities zijn en hoe de onderneming zich wenst te profileren. Positioneren dus.
Belangrijk gegeven was dat de onderneming zich gedraagt als een luis in de pels van de organisatie-advieswereld. Een adviseur die de knop wil omzetten. Die niet sec signaleert, maar vooral hands-on te werk gaat. Dat vonden we een interessant haakje.
Al vrij snel merkten we dat de naam C2Results de lading niet dekt. We zochten een alternatief dat meer inhoud had. Dat is ResetManagement geworden. Inmiddels worden de medewerkers van ResetManagement ook wel ‘resetters’ genoemd! What’s in a name…
En omdat je niet hands-on te werk kunt gaan als je niet de juiste vragen stelt, die er overigens al vaak toe leiden dat je dan ook de oplossing krijgt aangedragen, hebben we een nieuwe pay off ontwikkeld: The right question is the anwser.
Na het bedenken van de nieuwe naam, positionering, corporate identity en de uitwerking in website en stationary werd de volgende stap gezet. De onderneming had natuurlijk ook behoefte om zich breder te presenteren. Maar voor een communicatie campagne was er niet voldoende budget. Kortom: verzin een list.
Inmiddels hadden we Cees veel beter leren kennen. Hij wist ons vaak te verrassen met oneliners waar een hele filosofie achter schuil bleek te gaan. Zo kwamen we op de gedachte die te verzamelen en om daar een boek van te maken.
Maar dan wel een boek waarmee de gewenste positionering duidelijk tot uitdrukking zou komen en waarmee we vooral publiciteit konden genereren. Een boek dus dat afwijkend zou moeten zijn van alle bestaande managementboeken. Daarmee zijn we aan de slag gegaan en vervolgens hebben we een uitgever benaderd.
‘Bye Bye Consultant’ is een ‘zappboek’ geworden, afgestemd op een jongere generatie managers die gewend zijn om naar MTV te kijken. Ieder hoofdstuk (er zijn 51) is een concept. Enkele citaten uit het boek: “Houding is niet belangrijk, alléén gedrag telt”. “Als je niet met pubers kan omgaan mag je geen manager worden.” Of wat te denken van “Een goede leider is een dictator”…
Voor het eerst in B2B is een boek ontwikkeld als middel om een merk te positioneren en te activeren. Binnen 3 weken stond Bye Bye Consultant al in de top-10 van managementboeken. Het behoorde tot de beste 15 verkochte managementboeken van 2009. Er zijn ongelofelijk veel reacties gekomen op het boek. Cees Min heeft vele interviews mogen geven in voor ResetManagement relevante titels en op een aantal radiozenders, zoals o.m. BNR. Via dit boek en de free publicity slaagden we erin om ResetManagement op de kaart te zetten.