Nederlandse Energie Maatschappij: Case

De Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) was enkele jaren geleden nog een start up. Inmiddels is het de grootste onafhankelijke energieleverancier in de Nederlandse markt. Wij ontwikkelen multimediale campagnes; TV, radio, print, online, outdoor en PR, waarmee we Nederlandse consumenten activeren om over te stappen.

 

Onze eerste campagne was de inhaakcampagne voor het EK 2012 in de Oekraine. Iedereen die overstapte kreeg een EK thuistap cadeau, een slimme manier om je man thuis te houden. En dat was heel verstandig, kijk maar eens op Google afbeeldingen en geef de zoekopdracht ‘ukraine’. Al bij het intypen van de derde letter komt de suggestie: ‘ukranian women’. Klik daar op, dan weet je niet wat je ziet. Toen we dat zagen, was het idee geboren. We maakten 9 TVC’s met mannelijke BN-ers. De campagne genereerde een hoos aan free publicity in Nederland, zowel als daarbuiten en kreeg een eervolle vermelding als beste inhaker voor het EK.

 

NLE heeft altijd op het standpunt gestaan dat als de lamp maar brandt het niets uit maakt wie de stroom levert. Maar dan wel goedkoop, want er is toch geen kwaliteitsverschil. Door zich keihard af te zetten in communicatie kreeg NLE een rebels imago.

 

Alleen is zo’n strategie niet houdbaar op de lange termijn, want ook betrouwbaarheid is een belangrijke voorwaarde bij werving. Maar ook van toepassing op loyaliteit, het kost immers 9x zoveel om een nieuwe klant te werven, dan er een te behouden. NLE wil dus haar positionering aanpassen. Minder agressief, meer sympathie winnen. Invulling geven aan de betrouwbaarheid van het merk, waarbij de scherpe prijspropositie centraal blijft staan.

 

Daarom gaan we het verhaal achter NLE uitdragen. Dit doen we door eerlijke en onthullende verhalen te vertellen en achtergronden toe te lichten. Over groene stroom die niet groen is. Over premiums die je uiteindelijk zelf betaalt. Over belasting op belasting bij energienota’s en over de onbegrijpelijkheid van die nota’s.

 

Omdat je zulke uitgebreide boodschappen niet kwijt kunt in een vluchtig medium zoals TV is besloten een, tegen de tijdsgeest in long copy print campagne te ontwikkelen. Een inhoudelijke campagne waarin per uiting telkens een bepaald onderwerp op een ontwapenende, verrassende manier wordt geadresseerd.

 

De bestaande pay off was; ‘Ik zeg doen!’ Deze pay off is binnen de nieuwe positionering niet langer bruikbaar, die wordt als te agressief ervaren. De nieuwe pay off werd: Kom erbij.

 

De reacties op de eerste uiting waren overweldigend. De advertentie werd getoond op alle journaals, in actualiteiten programma’s, besproken op de radio, op blogs, twitter explodeerde bijna, de dagbladen schreven erover en de regeringspartijen VVD en PvdA stelden Kamervragen. Het is fascinerend te zien wat een enkele advertentie al niet kan losmaken. Ook werd de advertentie door De Volkskrant uitgeroepen tot beste print uiting van dit nieuwe millennium.


Tags: ,


BELANGRIJKE LINKS:

VOLG ONS

Jokkebrokken opgenomen in een marketingboek

Hier zijn wij trots op! Onze campagne voor de Nederlandse Energie Maatschappij is opgenomen in het marketingboek ‘Het merk voorbij’ van Rudy van Belkom.

Beste print advertentie

Vandaag in de Volkskrant: de beste print-advertenties aller tijden volgens de reclamedeskundige van de redactie Scato van Opstall. Onze advertentie voor de Nederlandse Energie Maatschappij (Jokkebrokken) wordt hierbij vermeld als de beste van dit millennium. Toe maar. Daar zijn we natuurlijk vreselijk trots op. We waren al verbijsterd over de ...

CAMPAGNE EFFECTEN!

Afgelopen weekend verscheen dit artikel in de pers. Steeds meer mensen blijken voornemens te zijn om over te stappen naar een andere energieleverancier. Zou onze recente campagne voor de Nederlandse Energie Maatschappij daarop wellicht van invloed zijn... De reacties zijn in ieder geval erg positief.

NLE: WAARHEID ALS EEN POE

Dit is de voorlopig laatste advertentie uit deze campagne voor de Nederlandse Energie Maatschappij. Aanhakend op de eerste visual, die zoveel zichtbaarheid in de pers wist te realiseren. In deze uiting communiceren we wat de campagne tot gevolg had, zoals de minister die naar de Kamer werd geroepen voor toelichting. ...

EN DA’S NUMMER VIJF

Vandaag staat de voorlopig laatste advertentie uit deze reeks voor de Nederlandse Energie Maatschappij in de krant. Een resumé van de gebeurtenissen en met een duidelijke belofte: klanten kunnen, vanaf vandaag, op de website zélf kiezen hoe groen ze hun stroom willen hebben én zien welk prijskaartje daaraan hangt. Daarnaast ...

DE VIERDE ADVERTENTIE VOOR NLE

Vandaag staat de vierde advertentie uit de campagnereeks van de Nederlandse Energie Maatschappij in de krant. Deze uiting gaat over de ‘gratis’ hebbedingetjes die consumenten aangeboden krijgen, maar uiteindelijk toch zelf betalen. Ook NLE deed daaraan mee, maar belooft dat hun aanbiedingen voortaan eenvoudiger en transparanter worden. En dat als ...

NLE: UIT EIGEN DOOS

Dit is de vierde advertentie van onze reclamecampagne voor de Nederlandse Energie Maatschappij. Wie wil er nou geen gratis iPad als je overstapt van energiemaatschappij, dat willen we allemaal wel. Maar wat lang niet iedere consument realiseert is dat je zo’n hebbeding uiteindelijk zelf betaalt. Een sigaar uit eigen doos ...

DE DERDE ADVERTENTIE VOOR NLE

In deze derde advertentie met als headline; ‘Niet leuker’ wordt het onderwerp van belastingen geadresseerd. Wat bijna niemand weet is dat de energienota voor bijna 40% uit belastingen bestaat. Bovendien wordt daar ook nog BTW over berekend. Belasting over belasting dus. Deze energiebelasting werd ingevoerd als een heffing om investeringen ...

NLE: NIET LEUKER

De derde advertentie van de NLE campagne gaat over het onderwerp belastingen. Want bijna niemand weet dat de energienota voor bijna 40% uit belastingen bestaat. Bovendien wordt daar ook nog BTW over berekend. Belasting over belasting dus. Dat is toch voor heel veel Nederlandse consumenten wel erg zuur...

NLE: ABRACADABRA

Dat is de tweede advertentie uit een campagnereeks voor de Nederlandse Energie Maatschappij geplaatst. Dit keer het onderwerp de onbegrijpelijke energienota’s. De Nederlandse Energie Maatschappij zet zich in voor een begrijpelijke en vergelijkbare energienota. Daarom hebben ze een ontwerp voor een nota aan de Minister van Economische Zaken gestuurd die ...

De tweede nle advertentie

Vandaag is de tweede advertentie voor de Nederlandse Energie Maatschappij geplaatst. Onder de kop; ‘Abracadabra’ is dit keer het onderwerp de onbegrijpelijke energienota’s. De Nederlandse Energie Maatschappij zet zich in voor een begrijpelijke en vergelijkbare energienota. Daarom hebben ze een ontwerp voor een nota aan de Minister van Economische Zaken ...

Volop in het nieuws

We halen er alle Journaals mee, Een Vandaag, Nieuwsuur, Pauw & Witteman, radio uitzendingen, maar ook veel dagbladen en online sites. En de regeringspartijen VVD en PvdA gaan Twee Kamer vragen stellen aan minister Kamp. Wat een advertentie al niet teweeg kan brengen!

NLE: Jokkebrokken

Dit is de eerste advertentie in een opmerkelijke serie. Deze onthult hoe alle energiemaatschappijen de afgelopen jaren van grijze stroom, groene stroom maakten. Het is ook de eerste advertentie waarin de nieuwe pay-off wordt gecommuniceerd. De eerste waarmee de NLE zich herpositioneert. Van een keiharde prijsvechter naar een transparante prijsvechter. ...

Enorme impact bij aftrap nieuwe campagne NLE

Twitter explodeert bijna, het RTL4 journaal brengt het vanmorgen, BNR en Radio 1 ook. Telegraaf.nl, NU.nl en alle andere online nieuwssites zetten het bovenaan. Voor de Nederlandse Energie Maatschappij maakten wij een serie advertenties die vanaf vandaag elke week geplaatst zullen worden in een groot aantal dagbladen. De eerste advertentie onthult ...

NLE: Hou ‘m thuis

Iedereen die nu overstapt op een 3- of 5 jarig contract krijgt een EK thuistap cadeau, een slimme manier om je man thuis te houden. En dat is heel verstandig, kijk maar eens op Google afbeeldingen en geef de zoekopdracht 'ukraine'. Al bij het inkloppen van de derde letter komt ...

NLE: Hou ‘m thuis

Iedereen die nu overstapt op een 3- of 5 jarig contract krijgt een EK thuistap cadeau, een slimme manier om je man thuis te houden. En dat is heel verstandig, kijk maar eens op Google afbeeldingen en geef de zoekopdracht 'ukraine'. Al bij het inkloppen van de derde letter komt ...

Nominatie Loden Leeuw NLE 2012

Tja. Een nominatie voor de hall of shame prijs. De directeuren van de Nederlandse Energie Maatschappij zijn er gelukkig erg mee in hun nopjes en roept zelf op om op deze campagne te stemmen! De meningen hier zijn verdeeld. En eerlijk gezegd snappen we het ook niet helemaal, wij hebben ...

EK actie voor de Nederlandse Energie Maatschappij

Iedereen die nu overstapt op een 3- of 5 jarig contract krijgt een EK thuistap cadeau (ter waarde van ruim € 200,-), een slimme manier om je man thuis te houden. En dat is heel verstandig, kijk maar eens op Google afbeeldingen en geef de zoekopdracht ‘ukraine’. Al bij het ...