Hästens: Case

De eerste campagne die we als bureau maakten was voor de Zweedse beddenfabrikant Hästens. De beddenmarkt van 560 miljoen euro per jaar stond onder druk en nam met enkele procenten per jaar af, terwijl het aantal verkooppunten nog steeds toenam en de concurrentie qua communicatiebestedingen bepaald niet stil zat.

 

Ook de omzet van Hästens stond onder druk. Het merk werd als kwalitatief, maar vooral ook als duur gepercipieerd. Consumenten waren daarom terughoudend bij zo’n grote aanschaf, want als je zoveel geld uitgeeft wil je wel echt zeker weten dat je geld goed is besteed. We kregen de opdracht om een campagne te ontwikkelen die de drempel zou verlagen en store- en website traffic zou genereren.

 

We wilden een Hästens bed zo toegankelijk mogelijk maken voor de consument en tevens de superieure productkwaliteit bevestigen. Er mochten gewoon geen barrières meer zijn. Vandaar dat we kozen voor een in de beddenbranche unieke actiemechaniek: niet goed, geld terug. Consumenten konden 2 maanden lang risicoloos in een Hästens bed slapen. Bevalt het bed niet, dan gaat het kosteloos retour (m.u.v. de transportkosten, om niet-serieuze consumenten af te weren). Voor twijfelaars valt er nu niet meer te twijfelen en dit aanbod getuigt van een zeer groot zelfvertrouwen in de eigen productkwaliteit.

 

Er moest wel een garantiecontract getekend worden, maar Nederlanders zijn ‘allergisch’ voor contracten. Dus meenden wij dat het belangrijk was dat een jurist dit contract kritisch zou beoordelen. Er mochten geen addertjes onder het gras zitten en ook geen kleine lettertjes. Ons aanbod moest overtuigend zijn en als zodanig worden gecommuniceerd. En wie anders konden we kiezen dan de bekendste advocaat van Nederland; natuurlijk Bram Moszkowicz.

 

Hij stond centraal in de campagne. We filmen en fotografeerden op zijn kantoor, in zijn favoriete restaurant, bij vrienden van hem thuis en we maakten gebruik van zijn auto’s, waarmee we ‘via een dag uit zijn leven’ lieten zien dat hij heel zorgvuldig het contract aan het bestuderen was, maar er geen gat in kon schieten. Het campagnethema was simpel maar doeltreffend: Bed terug, geld terug. De campagne was uitermate succesvol en ondanks het gebruik van een bekende Nederlander scoorde de campagne erg goed op merkkoppeling.

 

De spontane bekendheid steeg met 14% en top of mind met 3%. De geholpen reclamebekendheid steeg van 29% naar 40%. De campagne kreeg een bovengemiddeld rapportcijfer van 7,6 en een Loekie nominatie in de betreffende maand. Ook de kwalitatieve merkwaarden stegen flink. De website traffic nam toe met 230% en het aantal informatie aanvragen met maar liefst 850%. En nog het aller belangrijkste was dat de maandomzet na de campagnestart toenam met ruim 32%, terwijl het gemiddelde aankoopbedrag met 14% groeide. De campagne is uitgerold op TV (als hoofdmedium), in print, online en instore en leverde ons een SAN nominatie op.

 

Voor de thematische printcampagne (per titel een specifiek op die titel afgestemde uiting) die we voor Hästens ontwikkelden ontvingen we een Gouden G-Award.


Tags: ,


BELANGRIJKE LINKS:

VOLG ONS

Hästens: Jij verdient het beste

Het gebeurt eigenlijk veel te weinig dat advertenties speciaal worden gemaakt voor de lezers van een magazine. De lezers van de Gaykrant hebben andere interesses dan die van de Quote of Linda bijvoorbeeld. Logisch. Voor Hästens mochten we zo ver gaan dat we voor elk magazine een eigen uiting mochten ...

Hästens: Flagshipstore

Ook voor de Hästens Flagshipstore hebben we een speciale GayKrant campagne ontwikkeld.

Hästens: Potenaktie

Hoe promoot je een beddenmerk in de gaykrant? Dat kan pas goed als je een adverteerder hebt die ballen heeft.

Hästens: Bed terug, geld terug

De campagne is doorvertaald in (dealer)advertenties en POS materiaal en was een groot succes. Maar het werk was nog niet opgedroogd of het hoofdkantoor van Hästens in Zweden besloot zich internationaal te gaan focussen en een bureau in New York mocht alles gaan doen. Wég Hästens bij RadeMakkers en uiteindelijk ...

Hästens: Bed terug, geld terug

RadeMakkers' eerste klant. En onze eerste campagne (met Bram Moszkowicz). We laten het graag zien want we vinden het goed werk. Op het moment dat Hästens met het geweldige aanbod kwam keken wij of er geen addertjes onder het gras zaten. Toen die er echt niet bleken te zijn was ...

Hästens wint Gouden G

Gisteren, 6 mei, was de vrolijke uitreiking van de Gouden G op de Wallen. Jörgen Raymann en Peer Mascini reikten de prijzen uit. Een leuk en loodzwaar beeldje, volgens de hoofdredacteur Henk Krol gemaakt van echt goud, zilver en brons. KLM kreeg zilver en wij mochten voor onze klant Hästens ...

Top 10 Gouden Loeki met Hästens

In de top 10 van december 2007!

‘Niet tevreden? Geld terug!’

RadeMakkers maakt een vliegende start met de ‘Niet tevreden. Geld terug!’ campagne voor Hästens. De unieke garantie is bedacht door Carl-Ivar Ahlqvist van Hästens. Wij hebben hem spraakmakend ingevuld met Bram (wat een aardige man is dat trouwens!). De resultaten zijn ongelofelijk goed. Uit concurrentie-overwegingen mogen we er niet te ...