Brand New Day is een jonge onderneming gespecialiseerd in financiële ‘leven’ producten. Zo’n 10 jaar geleden hebben dezelfde mensen succesvol Binck Bank opgericht, zich afzettend tegen de zichzelf verrijkende, gevestigde orde in de bankwereld. Bijna alle Nederlandse verzekeraars, berekenden veel te veel kosten voor hun diensten, waardoor de Nederlandse consument te weinig pensioen kon opbouwen (de bekende woekerpolissen). Hiermee ontstond een hele relevante en interessante invalshoek voor de ontwikkeling van opvallende campagnes.
Voor een nieuwkomer in de financiële markt (low interest) is het noodzakelijk impactvol te communiceren om de consument te raken en te overtuigen dat Brand New Day een betere propositie heeft. Ondanks dat we kozen voor een agressieve communicatie aanpak; we toonden de logo’s van de grote financiële instellingen, waarmee we ze nadrukkelijk attaqueerden, moesten we natuurlijk wel betrouwbaar overkomen.
Daarom maakten we gebruik van bekende Nederlandse liedjes en artiesten waarbij de leugen als onderwerp in de songs centraal stond. Voorbeelden zijn; ‘Je hebt me belazerd, je hebt me bedonderd’ van Wim Sonneveld en ‘Jij loog tegen mij’ van Harry Slinger. Door deze aanpak, die aan duidelijkheid niets te wensen over liet en sterk positioneerde, waren we in staat om ook de gewenste sympathie te realiseren.
De campagnes zijn multimediaal uitgerold; TV, radio, print, online, social media, guerrilla en PR. De viewings op YouTube liggen op enkele tienduizenden, niet onaardig voor een financial. De onderneming groeit sterk in bekendheid, waardering en omzet. En er wordt in 2013 voor het eerst winst gemaakt. De campagnes genereren bovendien veel free publicity. Dat was een afgeleide doelstelling aangezien de budgetten relatief beperkt zijn.
Maar je kunt niet altijd boos blijven. Daarom zijn er een nieuwe strategische keuzes gemaakt. De prijspropositie blijft gehandhaafd, maar het afzetten in communicatie verandert naar uit gaan vanuit eigen kracht. Dat kan nu ook want Brand New Day begint een gevestigd merk te worden.
Ook voor zakelijke, collectieve pensioenen worden op een luchtige manier campagnes gevoerd. Daarin staat eveneens de lage kostenpropositie centraal. Dit onder meer via advertenties in het Financieele Dagblad, radiocommercials op BNR en online bannering.